lördag 5 augusti 2017

Härliga Helsingör!


Japp.
Härliga mysiga charmiga Helsingör.

Pärlan på andra sidan sundet i fina grannlandet Danmark...
Det var riktigt länge sedan vi var där så det var verkligen trevligt att komma dit igen igår.

Vi tog bilen och båten på morgonen och hade sen en heldag med vänner och landade hemma igen lagom tills det nästan blev midnatt.


Romantiska gränder...


Vackra dörrar och historia.
Ja det är sånt jag gillar!
😊💚


Vädret...Inte mycket att diskutera förutom att det är allt annat än sommar i år så paraplyet kom till pass!
Ja faktiskt inte jättemycket för de små skurar som kom drog förbi snabbt men det var första gången på veckor som jag hoppat i ett par långbyxor och det var ändå tur för det var småkyligt förutom när solen glimtade fram...
DÅ, blev det ljuvligt och sommarkänslan blev på topp!
😊

Jag älskar solen!


Så klart hade jag mitt fina paraply från butiken hemma i Knäred med mig!

Ni vet väl att vi har supervackra paraplyer från Molly Marais i olika färger och modeller...




Älskar dessa paraplyer!

(Markus hjälpte mig att fota.
Tack vännen!)



Och så vandrade vi smågatorna upp och ner och shoppade och kikade på stort som smått.

Tog dagen som den kom,


Spanade in blommorna...


Provade stövlar...
😉


 Åt lunch...

Och när Eric ville förvandla en välkomponerad hamburger rätt till en en enkel historia som denna utan finesser så blev det diverse skratt som slutade med denna skojiga hälsning på tallriken från kocken i köket...


Nu minns jag inte alls vad denna restaurang hette tyvärr men de var så roliga och trevliga och tillmötesgående så det var verkligen ett ställe man skulle gå till igen!

Och maten var förstås god, och alla nöjda och glada!




Inköp i köttbutiken till kvällsmaten som skulle grillas och fixas till på båten.


Smörrebröd...
Och det blev det inte utan marinerade kycklingfilèr, flankstek potatis, sås, sallad och vitlöksbröd var vad det blev.
😋



Åh så fin lykta vid dörren eller hur?!
Jag flyttar in))

Innan det var dags för kvällsmaten blev det en runda vid Kronborgs fästning.
Nu strålade solen och det var ljuvliga lätta vindar och fredagskänsla!


När vi gick här och beundrade slottet så fick vi sån lust att gå in och kolla bakom dessa väggar, men då skulle dessvärre slottet stänga så det blev inget med det...


Kronborgs slott gjorde att Helsingör en gång var en av de viktigaste städerna i Europa då alla skepp som passerade sundet vid Kronborg på väg till Östersjön betalde tull här.


Vi fick googla lite historia och kolla utanför och det var inte fel det heller.

Så härligt med sådana här dagar som blir som de blir...
Lite oplanerade och efter infall och lust.



En miniatyr av Kronborgs fästning framför fästningen.

Alltså historia är så häftigt och spännande!
Speciellt när man är på plats och känner dofter, ser med egna ögon och fascineras av allt som har hänt på en historisk mäktig plats.

Det var här på Kronborgs slott som Shakespeare lät dramat om prins Hamlet utspela sig.


Älskar älskar havet.


På vår vandring runt slottet som har denna blå vy...

Och jag hade fått favoritfärgen på mig!😊


Sen vandrade vi hemåt mot båten igen som låg här i hamnen i Helsingör så det var en perfekt liten runda för att sträcka på benen att vandra runt slottet!


På båten grillade vi, njöt av sol, noterade att nu regnar det igen (det växlade hela tiden!) och sen kom denna regnbåge fram....
Ser ni att den är dubbel?
Och så sträckte den sig runtom men det vågade jag inte ta steget ut på båten baktill och fotografera då hade jag nog ramlat i...haha...



Hej då Helsingör.

Och tack vänner för ännu en mysig sommardag med er!

Nu ska jag ta tag i lite arbete hemma idag.

Har en del att göra både inne och ute!


En fin helg önskar jag Er!

Inga kommentarer: